Neulo UNIO-villasukat

Union hallituksen varajäsen Kaili Gustafsson:

Neulomisesta tulee hyvä fiilis

1. Miksi kannattaa neuloa?

Neulominen virkistää aivotoimintaa ja on joogaan verrattava tapa rauhoittua.

Minulla on neulomus mukana kaikkialla, jossa voi olla luppoaikaa. Kokouksissa ja koulutuksissa käsillä tekeminen auttaa keskittymään ja asiat jäävät paremmin mieleen. Joskus olen ajatellut, että harrastuksia on monenlaisia, toiset urheilevat ja toiset neulovat. Itse olen aloittanut neulomisen jo alakoulussa. Vuodessa teen noin 20-30 sukkaparia. Perussukkien neulomiseen menee minulla kolmisen päivää töiden ohessa iltapuhteena. Itse teen mieluummin vähän erikoisempia sukkia, joihin varaan aikaa parisen viikkoa vähän omasta työtilanteesta ja jaksamisesta riippuen. Neulominen tulee aika lailla takaraivosta ja perusvillasukat syntyvät vaikka pilkkopimeässä.

Kaili Gustafsson

1. Onko villasukat vaikea neuloa?

Mitä tahansa, mitä tekee ensimmäisen tai toisen kerran, on vaikeaa, mutta tekemällä oppii. Nykyään netissä on paljon ohjeita ja videoita opettelun tueksi. Kannattaa olla hyvät välineet ja aloittaa ihan perussukista ja siitä sitten rohkeasti lähteä kokeilemaan vähän haastavampia malleja.  Joskus minullekin sattuu virheitä. Esimerkiksi pitsisukissa, jos on tehnyt jonkun silmukan väärin, koko sukan kuvio voi mennä pieleen. Olen huono purkamaan, joten pienet virheet saa jäädä valmiiseen työhön. Siitä tulee käsityön leima. Välillä neulominen on tosi tarkkaa hommaa, ja kuvion onnistuminen voi olla pienestä kiinni.

1. Entä kantapää ja kärjen kavennus?

Monelle juuri kantapää tuottaa hankaluuksia, mutta siinäkin kun ottaa rauhallisesti, keskittyy ohjeeseen ja tekee juuri niin kuin ohjeessa sanotaan ja ottaa vaikka avuksi vielä videon, niin onnistuu kyllä. Vahvistettu kantapää kestää kovempaakin käyttöä, joten se kannattaa opetella tekemään.

Kantapään hankaluutena lienee usein ohjeen tulkinta. Vaikka olen neulonut varmaan kolmekymmentä vuotta, välillä joudun itsekin pähkäilemään ohjeiden kanssa. Mutta kun luen ne rauhassa ja etenen neuleen kanssa lause kerrallaan, niin ohje yleensä aukenee.

Kärkikavennukset on hyvä aloittaa, kun neulos ylittää pikkuvarpaan. Leveä nauhakavennus on yleisin ja joka jalkaan sopiva kärkikavennus. Sukan sopivan pituuden ennen kärkikavennuksia mittaan ensin mittanauhalla, mutta sen jälkeen lasken vielä kaikki kierrokset, jotka olen neulonut kantapään jälkeen. Jos kierroksia on viisikymmentä, teen toiseenkin sukkaan yhtä monta. Näin sukista tulee varmemmin samankokoisia. Neulojan käsiala ja langan paksuus vaikuttaa kerrosten määrään. Ohuemmilla langoilla kerroksia sukkaan ja kärkikavennuksiin tulee enemmän kuin paksummalla langalla neulottaessa.

Kurkkaa täältä Kailin instaan ja blogiin @_gailia_ ja www.gailia.vuodatus.net