Työehtosopimusneuvottelut käynnistyivät rahoitusalalla ja Kelassa

Perjantaina 8.11. käynnistyi sekä rahoitusalan että Kelan työehtosopimusneuvottelut.

SAK, Akava ja STTK: Nuorten näköala työelämään ei saa kadota sopimisen puutteeseen

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK jatkavat ohjelmaa, joka tarjoaa nuorille mahdollisuuden tutustua työelämään kesätyön kautta. ”Tutustu työelämään ja tienaa” on peruskoululaisille, kymppiluokkalaisille ja lukiolaisille tarkoitettu kesäharjoittelumalli. Siitä on solmittu keskusjärjestösopimus, jossa on suositeltu yrityksiä palkkaamaan nuoria kesätyöhön.

Union nuorten tapaamisessa mietittiin liiton roolia ilmastonmuutoksen torjumisessa

Joukko Union nuoria jäseniä kokoontui viime viikonloppuna Helsinkiin pohtimaan, miten ilmastonmuutos muuttaa työtä ja miten kukin voi vaikuttaa työpaikallaan ja omilla valinnoillaan ilmastonmuutoksen hillintään.

Union jäsenetu: Jarkko Tamminen Show’n lippuja edullisesti

Union jäsenille on tarjolla etulippuja Jarkko Tamminen Show’n Suomen kiertueelle. Etulippuja on 100 ensimmäiselle.

Nordean 2010-luvun neljäs suuri säästöohjelma kurittaa asiakkaita ja työntekijöitä, säästöohjelmalla ei saavuteta lisää tuottoja.

Nordea on kertonut tänään kolmannen osavuosikatsauksen yhteydessä uusista strategisista tavoitteistaan, joihin sisältyy uusi kustannussäästöohjelma. Julkistettu ohjelma on järjestyksessään jo neljäs tällä vuosikymmenellä. Nordea tavoittelee ohjelmallaan 50 prosentin kulu-tuottosuhdetta ja 10 prosentin tuottoa sijoitetulle pääomalle vuoteen 2022 mennessä.

STTK:n kysely: Puolet kokee työnsä kuormittavaksi – uhkaa työkykyä, työuria ja tuottavuutta

STTK:n työn henkistä ja fyysistä kuormittavuutta selvittäneen kyselyn perusteella on syytä olla huolissaan erityisesti työn henkisestä kuormittavuudesta ja sen vaikutuksista työkykyyn, työn tuottavuuteen, sairauspoissaoloihin ja työurien kestoon.

Kutsu: Union nuorten tapaaminen 26.-27.10.2019

Tervetuloa mukaan pohtimaan, miten ilmastonmuutos muuttaa työtä ja miten kukin voi vaikuttaa työpaikallaan ja omilla valinnoillaan ilmastonmuutoksen hillintään. Tapaamisessa kuullaan ensin alustajia ja sen jälkeen aihetta työstetään työpajamuotoisesti. Lauantai-iltana rentoudutaan Fingerpori -teatteriesityksen parissa.

Löytyykö ilmastonmuutoksesta yhteistä ymmärrystä?

Julkinen keskustelu ilmastonmuutoksesta jakaa ihmisiä, mutta vähemmän pohditaan sitä, mikä muutoksessa yhdistää. Mistä suuryrityksissä, politiikassa ja kansalaisten tasolla innostutaan, mikä jarruttaa tekoja? Onko ristiriitojen lisäksi yhteistä ymmärrystä ilmastonmuutoksesta?

Rahoitusalan työntekijöiltä ja työnantajilta uusi yhteinen työkalu vuoropuhelun lisäämiseen työpaikoilla

Finanssialan työntekijäliitot ja työnantajat ovat julkaisseet työkalun, jonka tarkoitus on antaa kättä pidempää työpaikoilla esimiesten ja alaisten välisen vuoropuhelun käymiseksi. Työkalu on nimeltään Rohkeasti yhteistyöhön. Verkkopohjainen työkalu löytyy Hyfi.fi-verkkosivulta, jolle kerätään myös muuta työelämän kehittämiseksi finanssialalla tehtyä materiaalia.

Kesäduunari-info: Määräaikainen työsuhde edellyttää perusteltua syytä

SAK:n, Akavan ja STTK:n Kesäduunari-infon neuvoja muistuttaa kesätyöntekijöitä huolehtimaan, että mahdollisesti kesän jälkeen jatkuva määräaikainen työsopimus on lain mukainen. Maksuttomaan Kesäduunari-infoon on tullut kesän aikana jonkin verran yhteydenottoja nuorilta, joiden työsopimusta on ketjutettu kerran kuukaudessa jo pidemmän aikaa.

– Määräaikaisuuteen on oltava perusteltu syy, muistuttaa Kesäduunari-infon neuvoja Liisa Lehtonen.