Uutiset

JATTK-työttömyyskassa, Työttömyyskassa Statia ja Julkis- ja yksityisalojen työttömyyskassa tiedottavat

JATTK-työttömyyskassa, Työttömyyskassa Statia ja Julkis- ja yksityisalojen työttömyyskassa ovat laatineet aiesopimuksen työttömyyskassojen sulautumisesta.

STTK: Hallituksen vauhditettava tasa-arvotoimia

Hallitusohjelman tavoitteena on nostaa Suomi tasa-arvon kärkimaaksi. Hallitus haluaa kunnianhimoisesti parantaa tasa-arvoa yhteiskunnan eri osa-alueilla, ja erityinen huomio kiinnitetään työelämän ja perheiden tasa-arvon parantamiseen.

STTK: Paikallisen sopimisen lisääntyminen edellyttää yt-lain uudistamista ja työsuhdeturvan parantamista

STTK pitää erittäin myönteisenä yhteistoimintalain uudistamisen kirjaamista hallitusohjelmaan. Ohjelmassa todetaan, että ”yhteistoimintaa koskeva lainsäädäntö uudistetaan rakenteellisesti ja sisällöllisesti työnantajan ja henkilöstön välisen luottamuksen parantamiseksi”.

Laskuri arvioi perhevapaan vaikutuksen eläkkeeseen

Sosiaali- ja terveysministeriö, Eläketurvakeskus ja Kela tiedottavat

Liiton toimiston vuodenvaihde

Union toimisto on suljettu 23.12.-1.1. välisen ajan.

TEM-julkaisu: Työehtosopimusten kattavuus on pysynyt liki ennallaan

Yksityisen sektorin palkansaajista kaksi kolmasosaa työskentelee Suomessa järjestäytyneelle työnantajalle. 269 000 palkansaajaa kuuluu työehtosopimusten piiriin yleissitovuuden perusteella. Työehtosopimusten piiriin kuuluu yhä 89% palkansaajista, joten työehtosopimusten kattavuus on Suomessa laskenut vain vähän vuoden 2014 luvuista.

STTK:n puheenjohtaja Antti Palola: Työmarkkinoiden neuvottelukulttuuri ei toimi, sovittelijainstituutiota uudistettava

Työmarkkinoilla vastakkainasettelu on koventunut.

– Keskusjärjestöt eivät enää neuvottele palkoista ja työsuhteen ehdoista. Jokainen liitto asettaa itse omat tavoitteensa ja määrittää keinot niiden saavuttamiseksi. Tämä tuntuu tulleen työnantajille yllätyksenä. Syksyn työtaistelu-uhat, epäonnistuneet sovittelut ja lakot viestivät siitä, että uusi neuvottelukulttuuri ei todellakaan toimi, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola arvioi järjestön edustajiston kokouksessa tänään Helsingissä.

Ammattiliitto Union hallituksen kannanotto Postin tilanteeseen

Ammattiliitto Union hallitus tukee Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU:ta Postin työriidassa ja tuomitsee työnantajan työehtoshoppailun.

Pyydä työkaveri mukaan jäseneksi – jäsenhankinta palkitsee!

Työpaikallasi on varmasti henkilöitä, joille kukaan ei ole maininnut mahdollisuudesta liittyä omaan ammattiliittoon. Tutkimusten mukaan erityisesti nuorilla henkilöillä liittyminen jää usein vahingossa tekemättä – ihan vaan tietämättömyydestä johtuen. ”Kukaan ei ole ehdottanut” on useimmiten kuultu syy. Ammattiliitto Union jäsenyhdistykset Kelan toimihenkilöt KTH ja Ammattiyhdistys Nousu tarjoavat erinomaisen ratkaisun tähän ongelmaan.

Työehtosopimusneuvottelut käynnistyivät rahoitusalalla ja Kelassa

Perjantaina 8.11. käynnistyi sekä rahoitusalan että Kelan työehtosopimusneuvottelut.