Union uusi jäsenetu – Storytel äänikirjat

Storytel tarjoaa Union jäsenille kuukauden mittaisen maksuttoman kokeilukuukauden.

Etätyö ja tapaturmavakuutus

Työnantajan ottama työtapaturmavakuutus on hyvä ja kattava silloin, kun työt tehdään toimistolla. Mutta kun siirrytään etätöihin, työtapaturmavakuutus kattaakin vain työtehtävää suorittaessa sattuneet vahingot.

Rahoitusalalle uusi työehtosopimus / Nytt kollektivavtal i finansbranschen / New Collective Agreement for the Financial Sector

Rahoitusalalle saatiin 31.3.2020 uusi työehtosopimus osapuolten hallintojen hyväksyttyä viime viikolla syntyneen neuvottelutuloksen. Neuvottelut olivat alusta alkaen vaikeat ja niitä käytiin loppuvaiheessa etäyhteyden välityksellä. Koronakriisin iskiessä Suomeen sopimuksen aikaansaaminen viipymättä oli kaikille osapuolille tärkeää.

Rahoitusalalle syntyi neuvottelutulos myöhään torstai-iltana

Neuvottelutuloksen sisällöstä tiedotetaan, kun kaikkien osapuolten hallinnot ovat käsitelleet sen.

Rahoitusalan liitot keskeyttävät rahoitusalan ylityökiellon / Fackförbunden avbryter övertidsförbudet i finansbranschen / Trade unions in the financial sector are suspending the overtime ban

Ammattiliitto Pro, Ammattiliitto Unio ja Ylemmät Toimihenkilöt YTN  keskeyttävät rahoitusalan ylityökiellon välittömästi. Rahoitusalan toimihenkilöt kuuluvat yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittisten alojen henkilöstöön, kuten valtioneuvosto linjasi tiistaina 17. maaliskuuta.

Rahoitusalalla ylityökielto / Övertidsförbud i finansbranschen / Overtime ban in the Financial sector

Rahoitusalan työehtosopimusneuvotteluja on käyty marraskuusta 2019 lukien. Neuvottelutapaamisia on ollut tähän mennessä neljätoista, mutta etenemistä ei ole tapahtunut toivotulla tavalla.

Finansbranschens kollektivavtalsförhandlingar har pågått sedan november 2019. Hittills har förhandlingar förts vid 14 olika tillfällen men de har inte fortskridit på önskat sätt.

Collective bargaining in the financial sector has been ongoing since November 2019. So far there have been fourteen negotiating sessions, but the negotiations have not progressed in the desired way.

Neuvottelutulos Kelan uudeksi työehtosopimukseksi on hyväksytty

Kelan toimihenkilöyhdistyksen valtuusto hyväksyi neuvottelu-tuloksen 19.2.2020. Työnantajapuolelta Kelan hallitus hyväksyi saavutetun neuvottelutuloksen kokouksessaan tänään 26.2.2020.

KTH:n valtuusto hyväksyi saavutetun neuvottelutuloksen

Kelan toimihenkilöt ry:n valtuusto hyväksyi työehtosopimusneuvotteluissa saavutetun neuvottelutuloksen kokouksessaan 19.2.2020.

STTK:n hallitus: Sopimusyhteiskunnan keskeiset periaatteet palautettava

STTK:n hallituksen mukaan työmarkkinoiden päänavaajasopimuksen jälkeen näytti selvältä, että kilpailukykysopimuksessa sovitulle työajan pidennykselle ei ollut enää perusteita muillakaan aloilla.

Kevään 2020 työeläkekouluissa teemana työeläkekuntoutus ja työurien pidentäminen

Työeläkevakuuttajat Tela, STTK, SAK ja Akava järjestävät yhteistyössä kahdeksan alueellista työeläkekoulua helmi-huhtikuussa 2020.