Uutiset

STTK:n kysely: Puolet kokee työnsä kuormittavaksi – uhkaa työkykyä, työuria ja tuottavuutta

STTK:n työn henkistä ja fyysistä kuormittavuutta selvittäneen kyselyn perusteella on syytä olla huolissaan erityisesti työn henkisestä kuormittavuudesta ja sen vaikutuksista työkykyyn, työn tuottavuuteen, sairauspoissaoloihin ja työurien kestoon.

Kutsu: Union nuorten tapaaminen 26.-27.10.2019

Tervetuloa mukaan pohtimaan, miten ilmastonmuutos muuttaa työtä ja miten kukin voi vaikuttaa työpaikallaan ja omilla valinnoillaan ilmastonmuutoksen hillintään. Tapaamisessa kuullaan ensin alustajia ja sen jälkeen aihetta työstetään työpajamuotoisesti. Lauantai-iltana rentoudutaan Fingerpori -teatteriesityksen parissa.

Löytyykö ilmastonmuutoksesta yhteistä ymmärrystä?

Julkinen keskustelu ilmastonmuutoksesta jakaa ihmisiä, mutta vähemmän pohditaan sitä, mikä muutoksessa yhdistää. Mistä suuryrityksissä, politiikassa ja kansalaisten tasolla innostutaan, mikä jarruttaa tekoja? Onko ristiriitojen lisäksi yhteistä ymmärrystä ilmastonmuutoksesta?

Rahoitusalan työntekijöiltä ja työnantajilta uusi yhteinen työkalu vuoropuhelun lisäämiseen työpaikoilla

Finanssialan työntekijäliitot ja työnantajat ovat julkaisseet työkalun, jonka tarkoitus on antaa kättä pidempää työpaikoilla esimiesten ja alaisten välisen vuoropuhelun käymiseksi. Työkalu on nimeltään Rohkeasti yhteistyöhön. Verkkopohjainen työkalu löytyy Hyfi.fi-verkkosivulta, jolle kerätään myös muuta työelämän kehittämiseksi finanssialalla tehtyä materiaalia.

Kesäduunari-info: Määräaikainen työsuhde edellyttää perusteltua syytä

SAK:n, Akavan ja STTK:n Kesäduunari-infon neuvoja muistuttaa kesätyöntekijöitä huolehtimaan, että mahdollisesti kesän jälkeen jatkuva määräaikainen työsopimus on lain mukainen. Maksuttomaan Kesäduunari-infoon on tullut kesän aikana jonkin verran yhteydenottoja nuorilta, joiden työsopimusta on ketjutettu kerran kuukaudessa jo pidemmän aikaa.

– Määräaikaisuuteen on oltava perusteltu syy, muistuttaa Kesäduunari-infon neuvoja Liisa Lehtonen.

Hae mukaan SASKin syksyn lähettiläskoulutukseen

Otetaan haltuun työelämän ihmisoikeudet! Punnitaan yhdessä kehitysyhteistyön mahdollisuuksia, keskustellaan ja ideoidaan. Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASK kouluttaa uusia kunnon työn lähettiläitä 28.–29. syyskuuta Helsingissä.

Syksy tuo paitsi pimenevät illat, monille myös lisää intoa kurkotella kaulaansa kohti uusia asioita. Hieno mahdollisuus laajentaa omaa tähystysaukkoaan maailmaan on SASKin kahdesti vuodessa järjestettävä kunnon työn lähettiläiden koulutus.

Jäsenpalvelun kesäaukioloaika

Liiton jäsenpalvelu on suljettu 15.-29.7.2019 välisen ajan.

Muuna aikana jäsenpalvelu toimii normaalisti: arkisin klo 10-14 puhelinnumerossa 020 741 2960 sekä sähköpostitse jasenpalvelu@unioliitto.fi

Jäsenhakemukset voi tehdä sähköisesti: www.unioliitto.fi/jasenyys/

Hyvää kesää kaikille!

Miten toimia, jos työ päättyy / Om ditt arbete upphör

Lue ohjeet siitä, kuinka toimia, jos työ päättyy. / Läs instruktioner om vad ska göra om ditt jobb slutar.

STTK:n Palola: Vaalikevät takana, kesä täydessä vauhdissa

Eduskuntavaalin tulos oli erittäin tasainen ja vahvisti edellisten vaalien suuntauksen. Suomi on siirtynyt pysyvästi pois kolmen suuren puolueen aikakaudesta ja sen myötä hallituksen muodostaminen on tullut aiempaa haastavammaksi.

Teboilin kesäetu Union jäsenille

Kesälomakaudelle erikoisalennus: 1.6.-31.7.2019 saat bensiinistä ja dieselistä alennusta peräti 2,5 senttiä litralta!