Jumit veks – jumppaa itsesi vetreäksi

Jumppanauha on oivallinen väline erilaisten jumien poistamiseen mm. toimistotyöläiselle.

Jumppanauhaa voi käyttää koko vartalon harjoitteluun; lihaskunnon kehittämiseen ja ylläpitämiseen sekä kehonhallintaan. Nauhan kanssa harjoittelu on nopeaa ja helppoa.

Lämmittele aina ennen jumppanauhan käyttöä. Pidä hengityksesi tasaisena ja säännöllisenä harjoittelun ajan. Hengitä ulos, kun jännität ja hengitä sisään, kun vapautat. Katso kuvista mallia liikkeitä tehdessäsi.

Harjoittelun toistot:
Aloittelija 8-12 toistoa
Edistynyt 10-16 toistoa

 

Pidä hauskaa!

 

Malli: Eija Lapinkaski
Kuvat: Heidi Romo

 

Liike 1: Olkapäät ja selkä

Pidä polvet hieman koukussa. Venytä nauhaa pään takana ja yläpuolella.

 

Liike 2: Olkapäät ja selkä

Pidä polvet hieman koukussa. Venytä nauhaa pystysuorassa selän takana. Vaihtele käsiä.

 

Liike 3: Selkälihakset ja polvet

Pidä nauhaa jalan alla samalla, kun pidät siitä kiinni molemmilla käsilläsi. Venytä nauhaa kädet suorina ylöspäin.

 

Liike 4: Tasapainoharjoittelu, selkä ja reidet

Laita toinen jalka nauhaan polvi koukussa. Venytä jalkasi suoraksi taaksepäin. Vaihda jalkaa kymmenen toiston jälkeen.

 

Liike 5: Olkapäät/käsivarret

Pidä nauha pystysuorassa toinen käsi ylhäällä ja toinen alhaalla. Venytä nauhaa ja vapauta. Vaihda kädet toisinpäin ja venytä.

 

Liike 6: Vatsa- ja reisilihakset

Istu ja laita molemmat jalat nauhaan. Nosta ylävartalo ja jalat ylös. Suorista jalat venyttämällä nauhaa.

 

Liike 7: Selkä ja reidet

Paina lantio maahan. Laita nauha toisen nilkan ympärille ja pidä kädellä nauhasta kiinni. Nosta ylävartalosi ylös ja vedä nauha suoraksi jalalla.

 

Liike 8: Vinot vatsalihakset

Käy selinmakuulle ja pidä nauha käsissä. Koukista polvet ja nosta ylävartalo ylös. Kosketa kädellä vastakkaisen puolen polvea; oikealla kädellä vasenta polvea ja vasemmalla kädellä oikeaa polvea.

 

Liike 9: Ojentajat

Istu tuolille tai penkille. Pidä nauhaa selän takana molemmilla käsillä ja venytä sivuille.

 

Liike 10: Hauislihakset, rintalihakset

Istu penkille. Laita toinen jalka nauhaan ja pidä jalka ylhäällä edessäsi. Pidä selkä suorassa ja vedä nauhaa itseesi päin.

 

 

Julkaistu UNIO-lehdessa 3/2020

Julkaistu 12.11.2020